ابر کویل تسلا ساخت دوست و همکار بزرگوار جناب مهندس کمال رستگاریان

درباره

آزمایشگاه سرزمین علم و برق


به وبلاگ من خوش آمدید به کانال اپاراتم و کانال تلگرام هم سری بزنید https://www.aparat.com/power.max https://t.me/shoker123 تلگرام

دسته بندي ها

جستجو

لينک هاي روزانه

امکانات


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 103
بازدید کل : 2570
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


کلیپی که ملاحظه میکنین کار دوست عزیزم اقای کمال رستگاریان هست فیلمشو در اختیار ما قرار دادند تا در کانال اپارات قرارش بدیم

 لینک ویدیو  در کانال آپارات بنده  https://www.aparat.com/v/7c0Ye

این دستگاه اسمش برج کویل تسلاست که شما میتونین تو گوگل سرچ کنین و مطالب  زیادی ازش بخونین 

ای دی تلگرام بنده   Popular_electronic@ و شماره تلفن بنده جهت مشاوره رایگان

09028488175

نیکولا تسلا، مخترع و مهندس برق و مبدع سیستم نوین برق رسانی AC در سال ۱۸۹۱ میلادی درصدد ساخت یک سیستم انتقال انرژی الکتریکی بصورت بی سیم یا وایرلس بود که موفق به ساخت تسلا کویل (Tesla Coil) شد. سیم پیچ تسلا یک مبدل رزونانس است که با تولید ولتاژ بسیار بالا منجر به فروشکست مولکول های هوا و ایجاد جرقه می شود! از تسلا کویل برای تولید ولتاژهای بالا، جریان های نسبتا زیاد، و الکتریسیتهٔ متناوب با فرکانس‌های بالا استفاده می‌شود که در تلویزیون و رادیوهای قدیمی و تولید اشعه ایکس X-ray کاربرد دارد.

کاربرد جذاب سیم پیچ تسلا برای بچه های برق و الکترونیک تولید جرقه و یا حتی موسیقی بوسیله آن است که بهتر است قبل از شروع ساخت تسلا کویل و بوبین آن درباره مخاطرات کار با تسلا کویل اطلاعات بیشتری کسب کنید.




در مدل های قدیمی تسلا کویل از دو ترانسفورمر و خازن و sparkgap استفاده می شود که این های ولتاژ ترانسفورها در دو مرحله ولتاژ منبع تغذیه AC را تا سطح ۲۵۰ کیلو ولت بالا می برند. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید منبع تغذیه AC به ترانس افزاینده اول متصل است و در خروجی آن یک خازن و یک المان جرقه زن (sparkgap) وجود دارد. کاربرد این المان جرقه زن کنترل خروجی ولتاژ ترانس اول است تا از حد معینی بالاتر نرود. در غیر این صورت با جرقه و تخلیه انرژی خازن مانع رسیدن جریان بالا به ترانس دوم می شود. ترانس دوم ولتاژ را می تواند تا چند صد هزار ولت بالا ببرد که باعث فروشکست دی الکتریک و ایجاد جرقه می شود. در این مدل از تسلا کویل از خاصیت تشدید یا رزونانس در مدار استفاده می شود.




کویل تسلا دستگاهی است که بر اساس رزونانس مغناطیسی عمل می‌کند و از یک سیم‎پیچ اولیه که معمولا به صورت تخت یا مخروطی است و یک سیم‎پیچ ثانویه که به صورت استوانه‎ای به دور لوله پیچیده می‎شود، تشکیل می‎شود. سیم‎پیچ اولیه توسط یه فاصله هوایی به یک منبع ولتاژ بالا(همچون ترانس نئون و یا مولد ولتاژ بالا ساخته شده با ترانس فلای بک) متصل میشود. نحوه کار به این صورت است که ولتاژ منبع تغذیه ولتاژ بالا در خازن ذخیره شده و زمانی که به حد شکست ولتاژ فاصله هوایی برسد جرقه زده میشود و انرژی ذخیره شده در خازن ها در سیم پیچ اولیه تخلیه می‎شود.

 

اما همانطور که گفته شد کویل تسلا بر اساس رزونانس مغناطیسی کار میکند. برای اینکه مفهوم رزونانس براتون بهتر مشخص بشه یه تاب رو در نظر بگیرین که یک فرد پنجاه کیلویی روی ان نشسته شروع به تاب دادن فرد می‌کنید اما هر بار فقط کمی نیرو به آن وارد می‌کنید تاب شروع به تکان خوردن می‌کند و شما دقیقاً در لحظه‌ای که تاب به سمت شما می‌آید و می‌خواهد برگردد به آن مجدداً نیرو وارد می‌کنید به عبارتی با آهنگ حرکت تاب به آن نیرو وارد می‌کنید اتفاقی که میافته اینه که هر بار که نیرو وارد می‌کنید این نیرو با نیروهایی که قبلاً وارد کردید جمع می‌شود. شما با همان نیروی کم می‌توانید فرد پنجاه کیلویی را تا مرز چرخیدن به دور محور تاب هم حرکت دهید معنی رزونانس هم به همین صورت هست و حاصل بده بستان میان خازن و سلف‌هاست.

بذارید یکم مسئله رو بازتر کنیم شما هر بار مقدار نیروی مشخصی به تاب وارد می‌کردید آیا تا بینهایت این نیروهای اعمالی باهم جمع می‌شوند؟ جواب منفی است اگر چنین بود ما با اندکی انرژی به منابع انرژی بی پاییانی می‌رسیدم دلیل این موضوع هم وجود تلفات در سیستم است. هر با که نیرویی به تاب وارد می‌کنید مقداری از آن در سیستم‌های حرکتی تاب به هدر میرود از طرفی معادله آونگی تاب به صورت خطی پیش نمی‌رود و برای اینکه تاب بیشتر بالا برود میزان انرژی مورد نیاز به چندین برابر حالت قبل افزایش پیدا می‌کند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در پنج شنبه 20 تير 1398 ساعت 1:22 توسط : پیام ایلبیگی اصلی 09028488175 | دسته : <-CategoryName->
  • []